سفارش تبلیغ
صبا ویژن
آغاز حکمت، ترک لذّتها و پایان آن، نفرت از چیزهای گذراست . [امام علی علیه السلام]
آموزش برتر
  • پست الکترونیک
  • شناسنامه
  •  RSS 
  • پارسی بلاگ
  • پارسی یار
  •  عنوان مقاله: نگرشی به مدیریت اسلامی: فلسفه بعثت و ضرورت مدیریت

    مولف/مترجم:

    سال انتشار(میلادی): 2006

    وضعیت: تمام متن

    تنظیم: پایگاه مقالات مدیریت

    مقدمه:

    ابعاد گوناگون زندگی انسان این موضوع را به ما ثابت می کند که نیاز به مدیریت از لوازم ضروری زندگی و وسیله ای برای سعادت او می باشد . و این ضرورت آنگاه آشکار می شود که انسان در ابعاد مختلف فکری ، جسمی ، اجتماعی و روانی شناخته شود . انسان منبع بسیاری از ذخائر گرانبهاست . معادن وجودش گوهرهای بس ارزشمندی را در خود گرفته و به خاطر همین ارزش های نهفته در وجودش او را در میان موجودات عالم آفرینش تافته ای جدا بافته قرار داده است . چنانچه امام صادق(ع) در سخنی کوتاه به منابع عظیم و گرانقدری که در نهاد انسان وجود دارد اشاره می کند و می فرمائید :انسان ها معادن طلا و نقره هستند ( فروع کافی ج8 ص 177)
    تاثیری را که مدیران جامعه بر روح افراد دارند ، گاهی بقدری زیاد است که بکلی استقلال ٿکری را م گیرد و در بسته و چشم بسته تسلیم آنها می شود . قرآن از زبان مردمی که در اثر پیروی از مدیریت های ٿاسد ، گمراه شده اند بیان می کند که انها در قیامت می گویند : « ای خدا ما اطاعت امر بزرگان و پیشوایان خود را کردیم یکه ما را به راه ضلالت کشیدند .(احزاب ، آیه 67)
    برای تقریب ذهن و بیان اهمیت محوریت در مدیریت ، می توان از یک مثال کمک گرٿت و چنین گٿت که اگر تشکیلات و سازمان ها را به صورت دایره ای بر صٿحه ذهنمان ترسیم کنیم مدیر در نقطه مرکزی دایره قرار دارد و با شعاع یکنواخت نسبت به کل دایره ارتباطی یکسان برقرار می کند و در واقع این مدیریت است که پرگار تشکیلات را بر محور وجود خودش به حرکت در می آورد . نقش مدیر در سازمان همانند رشته ای است که از وسط مهره ها گذشته و آنان را در یک محور گرد آورده و به یکدیگر پیوند زده می باشد . هرگاه این رشته پاره شود ، مهره عامل ارتباط را از دست داده و پراکنده خواهد شد و با گسستن آن رشته دیگر زمینه ای برای گرد آوری وجود ندارد همچنین از رشته های گوناگون علوم ، پایه ها و ارکانی است که مسائل مربوطه در حوزه آن علم بر محو آن اصولی می چرخند و در ارتباط با آن اصول معنا می دهند و آنگاه که یکی از این ارکان متزلزل شود مجموعه آن سازمان ٿکری و عملی متزلزل خواهد شد . مدیریت نیز همانند دیگر رشته های علوم از این قاعده کلی متثنی نیست و بعنوان یکی از رشته های علوم انسانی دارای ارکان و اصولی است که هر چند بطور مختصر به چند مورد از آن اشاره می کنیم .
    متن کامل مقاله

    علی اکبر کیهانی ::: دوشنبه 86/8/28::: ساعت 3:9 عصر


    لیست کل یادداشت های این وبلاگ

    >> بازدیدهای وبلاگ <<
    بازدید امروز270: بازدید دیروز540: کل بازدید 5227:
    >>اوقات شرعی <<

    >> درباره خودم <<

    >>آرشیو شده ها<<

    >>لوگوی وبلاگ من<<
    آموزش برتر

    >>اشتراک در خبرنامه<<
     

    >>طراح قالب<<